Konstens frihet då och nu
feb 13, 2025 @ 16:49
Konstens frihet då och nu
13 februari 2025 – Artikel – Aktuellt
Text: Sofia af Geijerstam
På 1930-talet utropades konstens och litteraturens frihet under Sigtunastiftelsens diktarkonferenser. Nu är samma frågor aktuella igen under det kommande symposiet Konstens frihet då och nu.
– Att den tidens frågor på så många sätt har blivit aktuella igen är en viktig utgångspunkt. Då precis om nu präglades Europa av krig och social oro. Demokratin var skör och även konsten uttryck började begränsas på sina håll, säger direktor Helle Klein som inleder symposiet på Sigtunastiftelsen den 21 – 22 februari.

Med 1930-talets diktarkonferenser som tydlig tydlig referens prövas nu samma frågor i en ny tid. Då utropades litteraturens frihet på Sigtunastiftelsen samtidigt som en svensk kulturpolitik utformades där offentlig konst började få statligt stöd. Idag ser vi kraftiga nedskärningar inom såväl kulturen som folkbildningen och konstens roll och värde för människor och samhälle ifrågasätts på nytt. Var och hur ska konst visas? Hur ser situationen ut för konstnärer idag? Hur kan och bör konsten finansieras om den samtidigt ska behålla sin frihet? Och vad innebär det egentligen att konsten är fri?
– Jag tror att vi både kan lära oss och inspireras av vår historia. Vi har under hundra års tid varit en plats för dialog och öppenhet. En plats där vi möts i ögonhöjd trots att vi tycker och tänker olika. Vi behöver återta det goda samtalet som ligger bortom de sociala mediernas logik. Jag hoppas att vårt symposium kan bidra till det. Inge hopp och mod hos dem som deltar och att man får kraft och styrka att ta det med sig ut i sitt eget sammanhang, fortsätter Helle Klein
Under symposiet medverkar bland annat Handelshögskolans rektor Lars Strannegård, teologen Petra Carlsson Redell, konstnärerna Sonia Hedstrand och Anders Widoff, författaren Anders Rydell och chefen för Stockholm konst Eleonora Fors Szuba. Vi bad Petra Carlsson Redell och Sonia Hedstrand att kort kommentera några av symposiets övergripande frågeställningar.
Petra Carlsson Redell, du är präst och professor i systematisk teologi. Hur fri får konsten vara i kyrkans sammanhang? Finns det någon gräns?
– Det som händer när konst kommer in i kyrkorummet är att att en kreativ logik bryter in i en representationslogik. I kyrkan förväntar vi oss att ord, föremål och gester ska gå att översätta till kyrkans budskap. Men konsten verkar på andra sätt. Den utforskar föreställningar om världen utan att leverera ett entydigt budskap. Den bidrar med en öppning för ett icke-vetande, för mysteriet. Därför bör konsten få vara konst även i kyrkan, det vill säga så fri och provocerande som församlingen mäktar med.

Sonia Hedstrand, du är både verksam som konstnär, konstkritiker och konstredaktör för tidskriften Parabol. Hur ser du på konstnärens situation idag?
– Konstnärers uttrycksfrihet är hotad från flera håll. Sverige har en högerregering som vill att konsten ska bli en vinstdrivande upplevelseindustri och dekoration för de rika, vilket passar vissa kommersiella gallerister och det ökande antalet miljardärer utmärkt. Sedan har vi Sverigedemokraterna och deras populistiska anhängare som hatar samtidskonst och anser att vi konstnärer är en ”kulturelit” som borde avskaffas, trots att de flesta av oss lever under existensminimum. Partierna till vänster i sin tur spelar också på populism när de fiskar väljare med villa, volvo och vovve, de verkar inte heller förstå att den konstnärliga friheten är en nödvändig del av yttrandefriheten och det demokratiska samtalet. Inom konstvärlden är tyvärr den konstnärliga friheten också hotad av vissa tjänstemän som kräver att offentliga konstverk ska vara ”trygghetsskapande”, ”öka kommunens attraktivitet som turistmål” och andra instrumentaliserande uppgifter som inte är vårt ansvar. Ganska många curatorer och intendenter på konsthallar och museer utgör också ett hot mot den konstnärliga friheten då de av ängslighet och intellektuell oförmåga väljer konstnärer som är kända och/eller harmlösa, och därmed ägnar sig åt att sola sig i glansen av vissa ”stjärnor”, istället för att ge utrymme för den brokiga bredd som finns bland konstnärer.

Intresserad av att läsa mer Aktuellt?
-
AktuelltJag vill ge unga hopp inför framtiden
-
AktuelltStipendiater i Seglora smedjas anda
-
AktuelltSigtunastiftelsens författarstipendiater 2025
-
AktuelltAnders Ekenberg får årets bibelpris
-
AktuelltNy vandringsled för fred
-
AktuelltSe Sigtunastiftelsens samtal från bokmässan
-
AktuelltMaria Fribergs ”Ärvda drömmar/JB” doneras till Sigtunastiftelsen
-
AktuelltStort intresse för demokratiseminarium i Almedalen
-
AktuelltHelle Klein medverkar på Stockhoms bokhelg
-
AktuelltÅke Bonnier engagerar sig i fallet om nioårigas Lisa utvisning
-
AktuelltSigtunastiftelsen – Årets Sigtunaattraktion 2024
-
AktuelltSigtunastiftelsen visar ”Make Democracy Great Again” under invigningen av Almedalsveckan
-
Aktuellt”Jag har nog alltid varit en Tom Tvärtom”
No Comments